Linkbuilding

LINKBUILDING ER EN AF DE VIGTIGSTE FAKTORER INDENFOR SEO

Linkbuilding er helt sikkert det vigtigste, når du gerne vil rangere højere på Google. Det der gør linkbuilding så vigtigt, er at et link er en anbefaling overfor Google. Det svarer til at du lægger et opslag op på facebook, og nogen andre begynder at dele og like dit opslag. På denne måde kommer dit opslag ud til flere personer, som så enten ser dit opslag, eller også finder det relevant og begynder at dele dit opslag, hvoraf processen starter forfra. I linkbuildingens verden, ville det svare til, at istedet for at “dele mit opslag” så deler jeg min “hjemmeside” på en anden side, hvoraf jeg så har mulighed for at andre ser min hjemmeside. Dog skal det siges at hvis du ikke har styr på din onpage optimering, så får du ikke fuld værdi (Link juice) af dine links. Der er mange faktorer der spiller ind, og det er svært at hive en hjemmeside op i Googles søgeresultater, hvis du ikke har forstand på linkbuilding.

I denne guide vil jeg gennemgå alt fra hvad jeg har lært, til hvad mine egne erfaringer har vist mig.

Et godt sted at starte når man gerne vil lære noget om linkbuilding, er selvfølgelig Google, og igennem alle de mange SEO guruer der findes på nettet. Dog er det her mange fejler når de skal til at lave links i praksis. Det SEO guruerne kan fortælle dig nu, kan være relevant, men det kan også være irrelevant. Det der virkede for dem dengang, er ikke ens betydning med det er det der virker i dag, og det der virker fremadrettet.

Hvis du gerne vil være seriøs omkring dine placeringer i Google, og gerne vil være seriøs omkring linkbuilding så er denne guide noget for dig. Før vi kan gå i gang med at lave linkbuilding til vores hjemmeside, skal vi først og fremmest lige gennemgå nogle værktøjer, og nogle vigtige termer inden for området.


Her starter din linkbuilding

Som vi forklarede i starten, så er links i Google som en slags anbefalinger, så hvis du har mange anbefalinger fra troværdige kilder, så virker din side mere troværdig, og dermed får du en bedre linkprofil.

Din linkprofil er den profil som viser din hjemmesides troværdigheds index, hvis du har en bedre linkprofil, så kan du både hurtigere rangere højt på Google, men du har også lettere ved at rangere i toppen af Google.

 

Din linkprofil består af følgende værdier:

  • UR – URL RATING
  • DR – DOMÆNE RATING
  • TF – TROVÆRDIGHEDS FLOW

Din linkprofil og disse ovenstående værdier kan blive målt i mange forskellige værktøjer på nettet, men en af dem vi bruger til at måle vores linkprofil her hos SEO-service.dk, er værktøjet Ahrefs.com

SEO-service.dk linkprofil målt med Ahrefs.comAhrefs seo-service.dk

ahrefs seo-service

Tager vi SEO-service.dk som eksempel, så guider jeg dig igennem de forskellige ting du skal være opmærksom på før du laver links.

 

UR ( Url rating 25 )

URL rating er den rating der er en del af troværdigheden på din hjemmeside. En hjemmeside med høj URL rating, har højere tendens til at rangere højere på Google. URL ratingen viser styrken på de backlinks der peger indtil din hjemmeside, så har du relevante links der peger ind til din linkprofil, så har du også en automatisk højere URL rating.

Et eksempel kunne være du fik spam links (dårlige links) fra alle mulige forskellige kategorier:

 

  • Biler
  • Rejser
  • Erotik

 

Disse 3 eksempler er ikke relevant for et “online marketing bureau”, derfor vil din URL rating også falde, og dermed gøre dig svagere i søgeresultaterne. Når dette så er sagt, betyder det ikke at hvis du får 1 link fra et bilfirma, så falder din URL rating drastisk, men hvis du gentagne gange får flere og flere links fra de forkerte hjemmesider, så falder din URL rating.

Kigger vi i forhold til hvilken faktor der giver mest linkjuice (Linkværdi) så er (UR) en af hoved faktorerne.

Fra Ahrefs blogindlæg om linkbuilding

ahrefs backlink faktor

DR (Domain rating 45)

Domain ratingen viser styrken af alle de hjemmesiders linkprofil du får links fra. Så jo flere referring domains du har til din side, jo højere domain rating får din egen hjemmeside også.

Man kan risikere at falde i domain rating selvom man ikke har mistet nogle backlinks eller referring domains. Dette betyder dog, at andre sider som ikke er din, har fået flere backlinks og mere troværdighed og dermed skubber de din hjemmeside ned.

 

Et eksempel: Det kunne være at du har 100 i DR men du bliver ved med at få relevante links, så får du IKKE 101 i DR da ahrefs ranking kun går fra 0-100. Det Ahrefs gør i stedet for, er at skubbe de andre hjemmesider længere ned DR og dermed får du et større spring end de konkurrerende hjemmesider, da de er faldet med 1 i DR.

 

..Nå skal man så bare få links alle steder fra?

 

..Svaret er nej!

Man skal hele tiden tænke troværdighed og relevans når man opbygger en troværdig link profil, dette kan et domæne med højt DR gøre.

 

..Så er links med lavt DR dårligt for min hjemmeside/linkprofil?

 

..Svaret er også nej! …til et punkt.

Det gælder om at finde en gylden middelvej. Vi siger du har en virksomhed som sælger brugte Audi’er.

Du har 3 valgmuligheder her:

 

  • 17 DR links fra en bager – Dette er et dårligt link, det er både irrelevant for din forretning og linkets værdi er for lav.
  • 17 DR links fra en blog der udelukkende skriver omkring biler og har relevant og informativ information omkring din virksomhed – Dette er et lavt domain rating link som godt kan skabe værdi for din virksomhed, dog skal det bruges med måde, og et link i ny og næ med lav DR skader ikke, men man skal heller ikke “OVER DO IT“.
  • 60 DR links fra Audi Official – dette er helt klar dit foretrukne valg af link, her har du mulighed for at få et link fra Audi, dette er både relevant for din forretning (brugtebileraudi.dk) og det kommer direkte fra forhandleren så dette vil skabe en kæmpe linkværdi for din virksomhed og du vil stige på dine søgeord.

 

..Okay hvad ved vi nu omkring DR og UR?

 

Din URL rating UR stiger hvis du kan finde ud af at lave relevant link building (DR)  That’s simple! – Og dermed have større chance for at stige i søgeresultaterne på dine søgeord på Google.

 

..Men

 

Dette er ikke det eneste du skal kigge efter, når du skal til at lave dit link. UR og DR er det der bestemmer hjemmesidens troværdighed, men hvordan finder man så ud af linkets relevans?

I mindre tilfælde kan du nemlig godt møde en hjemmeside, som kan give dig noget værdi på din placeringer på Google, selvom linket ikke er indenfor din “kategori”.

 

..Nu bliver det altså rodet

Det er jeg enig med dig i, men hvis du hænger i, garantere jeg dig at du selv kan skubbe konkurrenterne til side, og stjæle nogle af dine konkurrenters kunder.

 

TF ( TRUST FLOW )

SEO-service.dk trustflow målt med majestic.com

Trust flow måler linkets relevans gennem DR og referring domains. Igen er der taget udgangspunkt i SEO-service.dk’s hjemmeside, vi har et TF på 12.

 

  • 11 – Computers / Internet / Web Design and Development

 

Dette betyder, at der hvor vi får flest referring domains, selv har et trust flow indenfor denne kategori, og dermed alle søgeord indenfor denne kategori, har større chance for at rangere højere på Google, da det er relevante hjemmesider som igen liker eller deler vores indhold.

Vi er et online marketing bureau – Så det passer meget godt med Computer/internet/Web Design and development. Dette er mere en overordnet kategori, for det vi laver. Man kunne specificere sit trustflow yderligere hvis ens kategorier hed, online marketing, advertising, hvoraf den kategori vi også har der hedder business, er en overordnet kategori for dette.

 

…Jamen hvis TF viser hvad andre virksomheder, der har linket til mig laver? Hvad kan jeg bruge det til?

 

Når du får et link, bygger du en linkprofil op. Linkprofilen er en masse faktorer blandet sammen, som bestemmer din hjemmesides personlighed og kategori.

 

Kigger vi på vores TF igen, så betyder det, at andre hjemmesider reelt har bestemt hvad SEO-service.dk omhandler. Derfor er det så super vigtigt med relevante links, da det fortæller Google hvad dit produkt er og hvad du sælger, og dermed rangere dig højere på dine søgeord.

Som et eksempel: Tager vi udgangspunkt i en maler, han har utroligt godt indhold, gode tekster på siden, flot hjemmeside, dog er hele hans linkprofil bygget op omkring links fra Computers/Internet/Web design and development, ligesom SEO-service.dk. Han vil dermed få problemer med at stige på hans søgeord, som kunne være et lokalt søgeord “maler kolding”, “malerfirma kolding”, da alle hans links kommer fra hjemmesider, der skriver om kodning af hjemmesider. Da Google ikke ser dette relevant for hans målgruppe, gør de det svære for ham at ligge helt i toppen af Google, på hans søgeord.

linkbuilding trustflow seo-service

Placering af link

Når vi laver linkbuilding er det vigtigt at vi får fuld udbytte af vores links, dette kræver både struktur og planlægning. Hvis vi først og fremmest snakker om placeringen af vores link, så findes der et udtryk der kaldes “Above the fold”.

 

Above the fold

Dette udtryk betyder i bund og grund, at alt der skal sælge dit indhold, skal komme inden for 1 til 2 skærm højder.

 

Eksempel på Above the fold – SEO-service.dk

above the fold seo-serviceabove the fold seo-service

Ovenstående billede er et eksempel på SEO-service.dk’s “Above the fold”, her har vi ca 2 gange skærmstørrelse. Det øverste billede er her man møder hjemmesiden, det er faktisk dette der skal sælge hele din hjemmeside, kan dine besøgende ikke lide dit “above the fold” indhold, kommer de heller ikke til at kunne lide resten af din side, med mindre de selvfølgelig kommer ind på en kategori/produkt side direkte fra Google.

Det samme sker når du får et link i form af et blogindlæg eller en artikel fra en anden side. Du skal både sørge for at linket kommer så højt oppe i din artikel, og at du gør det tydelig for dine besøgende, at dit link er til hjælp for dem, og kan guide dem videre omkring et emne som er relevant i dit indhold. Så hvis vi siger vi har lavet et blogindlæg, så for at få mest ud af vores link, så skal vores link placeres så højt oppe i teksten som muligt. Du skal dog ikke starte din artikel ud med at lave et ankertekst link, men lave en sammenhængende tekst hvori du placere din ankertekst med link løbende i above the fold.

 

Dit link som ligger i above the fold giver dig 2 fordele og nu skal jeg fortælle dig hvorfor:

 

  1. Fuld link værdi for vores søgeord.
  2. Læsere der har interesse og eventuelt ikke er interesseret i indholdet, har en større chance for at gå ind på linket.

 

De læsere der måske klikker ind på artiklen, og finder ud af at indholdet måske ikke var hvad de helt søgte, har stadigvæk læst de første 2 linjer hvoraf der er chance for at de klikker sig videre på dit above the fold link. Og de læsere der finder indholdet interessant, vil automatisk også klikke på dit ankertekst link hvis det er rigtigt relevant for indholdet af artiklen.

 

Mange sider har styled deres hyperlinks så de har en anden farve i teksten, så det er tydeligt for den besøgende at dette er et link, og dermed er mere brugervenligt. Du kan dog risikere at møde en side hvor dette ikke er tilfældet, eller eventuelt et forum hvor dit link bare blænder i med dine andre ord. Med mindre du er ude efter at lave et suspekt link i din artikel, så er det en dårligt ide hvis du ikke markere din ankertekst med link med fed skrift.

Intern linkbuilding

Nu ved vi det basale omkring Linkbuilding og strukturen bag linkets og linkprofilen’s opbygning.

Men hele ideen med linkbuilding, er at skaffe flere leeds, om det er i form af besøgende, eller flere konverteringer så er det formålet. Inden vi går i gang med at linkbuilde offpage, så vil jeg lige slå fast, at linkbuilding onpage altså (intern linkbuilding) er også en vigtigt del af linkbuilding.

 

Har du ikke styr på intern linkbuilding, kan du også risikere at få en høj afvisningsprocent, da dine besøgende kommer ind på de forkerte landingssider fra Google af. Intern linkbuilding bruges til at navigere rundt til andet indhold på din side, gøres dette korrekt med de rigtige ankertekster og url’er, så kommer du heller ikke til at opleve at dine kunder kommer ind på de forkerte sider fra Google af. Intern linkbuilding, er links du har internt på din egen side, som viser frem til dit vigtigste og mest relevante indhold, det kunne være du var mere interesseret i at høre mere omkring SEO, så gør jeg som jeg lige har gjort, man linker indtil det relevante indhold, igennem den ankertekst man gerne vil have, som skal være ens søgeord. Dette betyder dog også at man ikke skal overdrive med dette, så hvis jeg som et eksempel igen, vil have dig ind på min SEO side, så skal jeg ikke linke igen, da indholdet allerede er linket til engang før på denne landings side ;-).

 

Det samme sker når man er ude i en tøjbutik, du står og snakker med ekspedienten angående en trøje, også prøver han at lave “mersalgs tricket” på dig, han henviser dig til et par bukser han mener ville være et perfekt match til trøjen, så har du et valg om enten at tage dem med i købet eller ej. Her skal vi stadigvæk være opmærksomme på at vi ikke overdriver, så ligesom ekspedienten der viser dig mere tøj, og du så siger nej tak jeg skal kun have trøjen, så begynder han ikke at vise dig nogle andre bukser eller sko, sokker osv, da han risikere at du slet ikke køber noget (Du går ud af siden igen, fordi du overdriver med interne links).

Nu går vi igang med Linkbuilding

Linkbuilding lexicon seo-service

Det første vi gør er at finde ud af hvilket søgeord vi gerne vil rangere på. Hos SEO-service.dk har vi et kundecenter der hedder agency analytics, her kan man tilføje søgeord, så holder den styr på ens placeringer på Google, og dermed får man et bedre overblik (dette kan Ahrefs.com også bruges til). Når vi har fundet de søgeord vi gerne vil rangere på i vores meta titler, så tager vi en vurdering af hvilket søgeord der skal være vores “Fokus søgeord”. Vores fokus søgeord er det søgeord vi gerne vil gerne vil hjælpe på vej op i Google.

 

Billede af Agency Analytics

Vi siger du sælger sko på din webshop, og du gerne vil ligge nummer 1 på søgeordet “nike sko”. Vi siger at vi den 20 september lå på placering nummer 16 på Google, på søgeordet Nike sko. Herefter lavede vi linkbuilding til vores egen side og efter et par dage lå vi nummer 9 på nike sko. Vi har efterfølgende ikke rørt ved siden, og i dag en uge efter vi lavede linkbuilding, er vores nuværende placering nummer 10 på søgeordet nike sko. Da vi kan se at kurven har lagt stabilt i nogle dage, og nu er ved at falde betyder det følgende:

 

Dette kan betyde 3 ting:

 

  1. Dine hjemmeside mangler link juice. Den mangler altså flere troværdige links – da dine konkurrenter har fået mere link juice eller Google mener dine konkurrenters indhold er bedre end dit, hvis de eventuelt har opdateret deres indhold.
  2. Dårlige links tilgående din side. (Spam links der ikke omhandler din sides TF, eller mange links med lavt DR og dermed straffer dine søgeord)
  3. Algoritme skifte fra Google. (Dermed blevet straffet på dine søgeords placeringer)

I ovenstående kurve er tilfældet at, den sidste mængde linkjuice er ved at blive brugt op, og derfor får man enten et fald eller en udfladning hvor kurven bliver stabil. Har man en side der ikke har så mange besøgende, og er så populær, så venter man et par dage, så det ser naturligt ud for Google. Når man så har ventet 4-6 dage booster man sin side med linkjuice igen (Højt DR – Højt Trust flow inden for din sides kategori).

 

Havde man haft en kendt hjemmeside, eller ejet et kendt brand, vil det være noget helt andet, da de er vant til at få mere end 1 link om dagen fra kunder eller besøgende, da det er naturlig overfor Google, når der er så mange besøgende. Derfor vil der heller ikke være behov for at man fast sad og holdte styr på sine søgeord, og lavede linkbuilding selv.

 

Hvis man derimod er nystartet, eller man er en mellemstor virksomhed, så er det vigtigt at man gør som jeg forklarede med kurven. Hvis man bare booster sin linkprofil hver gang man falder, og ikke venter omkring en uges tid før man laver linkbuilding igen, så vil man heletiden holde linkjuicen oppe, og dette virker utroværdigt og unaturligt over for Google, hvis du kun har 100 besøgende i måneden.

Så kigger vi på kurven igen, så betyder det at der skal laves linkbuilding til sælgnikesko.dk nu, da vores linkjuice er ved at løbe tør.

Når man laver linkbuilding skal man forestille sig man har et glas man fylder op med appelsinjuice (link juice) glasset er tomt da vi starter (dermed udfladning af kurve) så nu fylder vi appelsinjuice i glasset, og fylder den helt op til kanten. Fylder vi glasset over kanten (spammer siden med links) så spilder vi på bordet (straf af Google) nu drikker vi af glasset indtil det er tomt (udfladning) Også fylder vi glasset igen dagen efter når vi har lyst til appelsinjuice igen.

Linkjuice linkbuilding seo-service

Ankertekst analyse

Inden vi går i gang med at lave linkbuilding til dette søgeord går vi ind på ahrefs.com og tjekker vores (Anchor tekster) og (Achor terms) og tjekker om vi har brugt dette søgeord for meget i vores linkbuilding, og om de links vi har fået fra andre hjemmeside bruger “Nike sko” som anchor tekst, da man skal differentiere sig så man ikke bruger det samme søgeord hele tiden, da dette virker mere troværdigt overfor Google.

Dette er et udkast af nike.com på Ahrefs.com, her kan vi se hvilke ankertekster (anchor phrases – terms) folk bruger når de linker indtil Nike.com.

En god tommelfingerregel er følgende for linkbuilding ankertekst rate:

 

  • Rene URL’er (https://domæne.dk/ren-url) – 15%
  • Brand Ankertekst (brand navn) – 75%
  • Generisk Ankertekst (vilkårligt generisk ankertekst) – 5%
  • Næsten ens / LSI Ankertekst (Forskellige variationer af dit fokus søgeord – KeywordShitter her kan du bruge dette værktøj) – 3%
  • Præcis Ankertekst (Fokus søgeord) – 2%

 

Kigger vi på ankertekst billedet, kan vi se at Nike har en for lav brand ankertekst linkbuilding ratio. Dette gør dog ikke så meget da de er så stort et brand, hvis det derimod havde været vores egen “sælgnikesko.dk” så havde vi valgt at linke igennem anker teksten “sælgnikesko.dk” eller “nike sko” da det er vores fokus søgeord. Dog skal vi huske at holde ankerteksterne differencieret, så 1 link fra det bedste sted du kan linke fra, til dit fokus søgeord, også 3-4 stykker med brand ankertekst. Så vil du som ugerne og månederne går få et større spring mellem din ankertekst ratioer, men du linker stadigvæk til dit fokus søgeord, så den også får noget ekstra linkjuice i løbet af månederne.

 

Ved at vi linker igennem et specifikt søgeord og indtil vores side, altså “Præcis ankertekst” kan vi få dette søgeord til at rangere på Google ved hjælp af (Ankertekst linkbuilding)

 

Så langt så godt, med den viden du har nu så ved du at vi skal have fundet et:

 

  1. Relevant link – Business – Shopping – Shoes – Sports – Consumer goods
  2. Høj domain rating
  3. Ikke brug for meget (Præcis Anker Linkbuilding)

 

Når man linkbuilder, og det kan ikke siges nok gange, så skal man hele tiden tænke relevans og troværdighed overfor Google. Har vi udelukkende 200 links som allesammen er tekster hvor de linker ind til vores side med (Anker tekster) så lugter det lidt overfor Google, og smager af linkbuilding. Derfor skal man have en blandet linkprofil, nogen gange kan det også være relevant at smide et lavt DR – TF inden for din kategori link ind i din linkprofil da det er mere troværdigt, end hvis man kun havde høje DR links på sin side. Dette kommer dog helt naturligt efterhånden som dit “brand” vokser, og flere får kendskab til din virksomhed.

 

..Nå kan jeg ikke bare linke fra den samme høje DR hjemmeside flere gange til min hjemmeside?

 

Som udgangspunkt nej, reelt set ville du godt kunne linke flere gange fra en troværdig side til din egen, men igen alt med måde.

Tænker vi på metaforen med appelsinjuicen igen, som jeg forklarede i starten af afsnittet “LINKBUILDING” med kurven, så siger vi at vi bliver ved med at hælde det samme mærke (Hjemmeside) appelsinjuice (Linkjuice) op i glasset igen. Vi bliver ved med hvergang at glasset er tomt, og hælde den samme appelsinjuice op og drikker den, til sidst vil kartonen være tom af denne appelsinjuice(linkjuice) og dermed mister du interessen(Linkjuicen mister værdi/interesse). Det er det samme der sker med Google når de crawler din hjemmesides linkprofil, de ser gang på gang at det er det samme link du får fra den samme hjemmeside af, hvilket til sidst bliver utroværdigt, og din linkjuice bliver “dårlig”.

 

..hvad har vi lært nu?

 

Vi har nu gennemgået alt det tekniske og hvad vi skal være opmærksomme på når man laver linkbuilding.

 

  • DR – UR – Hjemmesidens troværdighed
  • TRUST FLOW – Hjemmesidens personlighed i kategorier og linkets værdi
  • LINKPROFIL – Min hjemmesides personlighed
  • SØGEORD – Vurdering af søgeord hvilket søgeord skal jeg fokusere på.
  • VURDERING AF KURVE – Hvornår skal der laves linkbuilding?

 

…Det fint med alt det information, hvor mange links må jeg give min hjemmeside?

 

Før jeg kan fortælle dig hvor mange links du skal give til din hjemmeside, skal vi først finde ud af hvilken fase din hjemmeside er i. Er din hjemmeside helt ny, og har du kun lige udfyldt dine meta titler og skrevet lidt tekst på dine landingssider, så skal du læse videre.

 

Er du derimod allerede aktivt i gang med at linkbuilde, men godt bare vil optimere, og få hurtigere placeringer så spring det næste afsnit over, og læs videre fra “Aktiv linkbuilder”.

 

Sandboxen

Sandboxen er et fænomen som mange nye hjemmesider bliver “ramt af”, sandbox betyder sandkasse, og det kommer af, at du har en helt ny hjemmeside (Købt et nyt domæne), så forventer Google heller ikke, at du har en masse at tilbyde rent teoretisk og indholdsmæssigt. Derfor kan det være der kan gå helt op til 2-3 måneder før du overhovedet bliver fundet på dine søgeord. Dette kan man dog komme udenom, og allerede efter en måned vil man kunne se resultater hurtigere, end hvis man ikke havde gjort dette.

 

Dette skal du gøre for at springe over sandkassen:

 

  1. Opret sociale medier

 

  1. Tilføj din virksomhed på virksomheds kataloger
    • Krak – Ring til krak og sig du vil tilføjes med et link
    • Degulesider – Ring til degulesider og sig du vil tilføjes med et link
    • Specifikt virksomheds katalog indenfor din branche
    • Eventuelle samarbejdspartnere

   

  1. Begynd at aktivere dine sociale medier.
    • Lav blogindlæg på din hjemmeside og del på de sociale medier
    • Slå eventuelle konkurrencer op på facebook og bed folk om at like siden for at deltage, find en vinder, når i rammer 100 likes eller mere.

 

  1. Når du aktivt har 100 likes på de sociale medier så gør følgende
    • Aktivt lave nye blogindlæg og del dem
    • Konkurrencer hvis budgettet er til det

Nu begynder der så småt at komme kendskab omkring din virksomhed på internettet, og dermed kan du også tillade dig at begynde og lave linkbuilding aktivt. Men selvom vi måske har 100 likes på facebook, så er det ikke ens betydning med at vi har 100 besøgende, på vores hjemmeside i måneden. Da du allerede har oprettet en Google plus, hvoraf du har lagt et link indtil din egen hjemmeside, og du har kontaktet krak og degulesider, så har du allerede fået 3 links den her måned til din hjemmeside. Det du kan gøre her, er at lave 2 links i ugen til din facebook side med enten ren url, eller ankertekst facebook sidens url med dit “brandnavn.dk”. Dette gør du hver uge i den første måned, og hver 2 uge, laver du et enkelt link indtil din egen hjemmeside.

 

Ny side

Dette er gældende for dig der har 1-300 besøgende i måneden.

 

Det jeg vil fortælle dig nu er et udgangspunkt, men hold dig inden for 6 links max over en måned. Link ikke mere end 3 gange til samme søgeord med samme Anker tekst før næste måned, og link helst 75% af dine links til forsiden, da det er mest naturligt. Ud af de 6 links du giver, så link forskelligt mellem Anker teksterBilleder og Kommentarfelt. Brug forskellige hjemmesider, så der bliver linket så vidt muligt på de forskellige kanaler inden for dit TF. På denne måde bliver din linkprofil ved med at være naturlig, så du både har links fra blogs, nyhedsbureauer, kunder og linklister.

 

Opdelingen af dine links skal ske prioriteret, så du ikke laver 6 links i starten af måneden, også venter yderligere en måned inden du laver links igen. Dette kan godt lade sig gøre, men du vil få meget mere ud af din linkbuilding, hvis du gør den kontinuerlig. Antager vi at vi allerede har 100 besøgende og vi er ovre “sandboxen”, så laver vi i den første uge, 2 links til vores side. Ugen efter laver vi et enkelt stærkt link midt på ugen, så Google ved at din hjemmeside stadigvæk bliver omtalt ude i krogene af internettet. På den 3. uge giver vi igen 2 links til vores hjemmeside, og sidste uge giver vi det sidste link. Føler man ikke at de 6 links man har givet i løbet af måneden, har skubbet sine søgeord op i placeringer, så kan man lave 2 links på 4 uger.

 

Tidsplan for månedlig linkbuilding – lavt besøgstal

 

  • 1 uge – 2 links
  • 2 uge – 1 link
  • 3 uge – 2 links
  • 4 uge – 1-2 links afhængigt af sine søgeords placering.

 

Det kan også være at man kan nøjes med 5 links på en måned, hvis de er rigtig gode. Vi siger man har 10 søgeord, og man er gået fra side 10 til bunden af side 1 på første måned. Hvis dette sker, så kan man også forvente at man falder igen på sine søgeord. Det er ikke naturligt for Google, at en helt ny side springer utrolig mange placeringer på så kort tid, derfor er SEO en langsigtet process. Det er vigtigt når man laver linkbuilding at man bygger den op stille og roligt, indtil man har nok besøgende til at det bliver mere naturligt at man også får flere links.

 

Aktiv linkbuilder

Dette er gældende for dig der har 300-1000 besøgende i måneden.

 

Nu begynder din side jævnligt at have mange besøgende hver måned, og det smitter også af på dine konverteringer. Du vil gerne vækste mere, og dette kan vi også tillade os nu. Førhen hvor vi havde 1-300 besøgende i måneden, lavede vi max 6 links spredt ud over måneden. Nu kan vi tillade os og kaste 12 links afsted til siden om måneden, og nu skal jeg fortælle dig hvorfor. Jo flere besøgende vi har, jo større sandsynlighed er der også for, at de mange besøgende du har, automatisk kaster links efter din hjemmeside.

 

Tidsplan for månedlig linkbuilding – middel besøgstal

 

  • 1 uge – 3 links
  • 2 uge – 2 links
  • 3 uge – 5 links
  • 4 uge – 2 links

 

Gentager du denne process måned efter måned, får du helt sikkert flere besøgende, men også flere konverteringer. Når vi er omkring de 1000-2500 besøgende så skulle vi gerne kunne se nogle enkelte links tilgående vores side som vi ikke selv laver, og dermed kan vi begynde og bruge mindre tid på linkbuilding selv. Her er det dog vigtigt at du stadigvæk overvåger dine links med enten, Google search console eller Ahrefs.com, så vi stadigvæk ved at det er kvalitets links der peger ind på vores side.

 

Blogindlæg

Denne form for linkbuilding, er helt klart dit foretrukne valg af linkbuilding. Her skriver man en relevant artikel, eller man får nogle andre til det, hvori man linker igennem Anker tekst eller billede. Disse tekster skal være så troværdige, at det kan give noget til den person som læser artiklen. Hvis du laver en relevant tekst til dit indhold, har du både chance for at andre deler artiklen, men du har også chancer for at du får konverteringer ud af det, istedet for bare linkjuice til dine søgeord. Det kunne være du gerne vil rangere højere på “nike sko” igen, så tager du udgangspunkt i dette søgeord og skriver en artikel om dette, hvori du linker indtil din kategori side med anker teksten Nike sko og dermed skaber det værdi til dit specifikke søgeord, dog husk at holde dig indenfor ankertekst raten.

 

Protip: Her kunne man eventuelt skrive omkring fabrikanten, hvornår det opstod, om kvaliteten af skomærket eller produktet.

Igen kommer det an på hvilken hjemmeside man linker fra, så har man en blog der omhandler business, så skal man tage en vinkel på produktet hvori kategorien business indgår f.eks. Fabrikant, historie eller værdi.

 

Her får du fordele og ulemper ved et blogindlæg:

 

Fordele:

  • God Link værdi
  • Relevant indhold
  • Bedste resultat for søgeord

 

Ulemper:

  • Tidskrævende for en god tekst
  • Koster penge med mindre du selv skriver

 

Kommentar links

Når vi laver kommentar links, så er det vigtigt at vi først og fremmest laver links fra et højt DR, med TF inden for hjemmesidens kategori. Kommentar links er som regel et felt nede i bunden af et blogindlæg eller medie, hvoraf en anerkendt person har skrevet et blogindlæg omkring et emne, eller en virksomhed har skrevet et blogindlæg hvori du har mulighed for at tilføje en kommentar. Det er vigtigt inden man begære sig ud i kommentar links, at man tjekker hvornår er blogindlægget fra. Det kan være at blogindlægget er skrevet sidste år, og sidste kommentar også er fra sidste år, dermed er linket ikke relevant, hvis du vil have hurtig linkjuice. Hvis man vil have mest ud af sine kommentar links, så skal man finde blogindlæg som lige er skrevet og er relevante, og man rent faktisk har noget at tilbyde de andre der snakker om emnet i kommentarerne, igen har du mulighed for konverteringer. Forskellen på at linke i et aktivt blogindlæg i kommentar feltet og et gammelt blogindlæg, er hastigheden af hvornår Google kommer og crawler indholdet. Så står du og mangler linkjuice lige nu, kommenterer med et link indtil din side i et nyt blogindlæg, er du derimod ude efter alt den værdi du kan få, så link i en artikel selvom den er 1 år gammel, dog skal DR og TF være rigtigt godt, ellers vil jeg fraråde det da det bare er spild af tid, og kunne have brugt tiden aktivt på et andet link.

 

…Hvornår er et blogindlæg relevant så, og hvornår må jeg bruge kommentar links?

 

Et kommentar link har nogle kriterier som skal overholdes, for at kommentar linket bliver et godt link. Hvis et kommentar link bliver postet på et blogindlæg der er over et år gammelt, så kan der gå utrolig længe før dette link skaber værdi for din side, (her snakker vi 3 til 12 måneder) før du får linkets værdi. Dette skyldes at selvom Google crawler hjemmesider med meget trafik oftere, så er det også sådan at jo længere tid der går fra den dato det nye indhold blev lagt op på din side, nu mere irrelevant er blogindlægget også for Google.

 

Derudover når vi snakker relevans, så skal du også være sikker på, at det link du vil give til din egen side, også kan skabe relevans for de andre der læser blogindlægget. Dette skyldes at du med større sikkerhed ikke bliver opdaget i at lave linkbuilding, men rent faktisk prøver at hjælpe andre med at finde yderligere hjælp, inden for det de søger, hvilket Google sætter pris på.

 

Disse kriterier skal overholdes for et godt og effektivt kommentar link:

 

  • Højt DR
  • Højt TF indenfor din hjemmesides kategori
  • Relevant blogindlæg (Kommentar link skal ske indenfor 1 måned fra indlægget er lagt op)
  • Mulighed for at poste dit eget link, som er relevant i forhold til blogindlægget
  • Anker tekst eller Signatur link

 

Link liste

Her får du et knap så godt link, men også til tider et vigtigt link, for at skabe troværdighed overfor Google. Spørger man andre vil de fravælge dette link, da det er blevet misbrugt af så mange efterhånden. Men efter min erfaring og vurdering så kan disse links rent faktisk hjælpe din linkprofil, så du kan snyde Google. Hvis du når dertil, hvor du får dårlige resultater på disse links, kan man altid disavow linket med Search console, dette emne kommer jeg ind på senere.

 

Disse link lister er et link igennem et linkkatalog, eller et medie hvor de har en blank side hvor der står en masse sponsorer bare med links, hele vejen ned af siden.

 

Link katalog

Et linkkatalog er en hjemmeside hvorfra alle kan linke fra. Link kataloger er delt op i 2 kategorier:

 

  • Gratis tilmelding
  • Købt adgang

 

Tager vi gratis tilmelding først, så er det her at linket bliver misbrugt og alle kan tilmelde sin hjemmeside. Her får du en kæmpe hjemmeside som er rodet til med links og spammet. Først og fremmest er der ingen der bruger disse hjemmesider til noget, så dette er vigtigt at der ikke bliver lavet mere end 1 link fra disse sider til din egen side, da de kan skade lige så meget som de kan gavne. Derfor ud af de mange linkkataloger der findes på nettet, brug kun de højt DR og med kategori opdeling.

 

Hvis vi derimod tager købt adgang linkkataloger, så får vi nogen mere stabile link kataloger, dog findes der meget få af disse med højt DR da tilmeldingen er mindre og aktiviteten er mindre på siden, så disse links er ikke nogen jeg ville bruge tid og penge på med mindre man ikke har andre muligheder.

 

Link lister / sponsorater

Her kan man med betalt adgang få lov at ligge på en side sammen med mange andre.

 

  • Købt adgang

 

Disse sponsorat sider med linklister, kan som regel give dig mere værdi end linkkatalogerne gør, dog er der et mindretal af disse derude, så derfor vil jeg stadigvæk foreslå at man får lavet en artikel på en blog i stedet for.

 

..Jeg er løbet tør for alle link muligheder hvad gør jeg?

Når du når dertil, og det gør du formentlig, så vil jeg vise dig en aktiv og god måde du selv, kan skaffe nogle gode links.

 

Outreach linkbuilding

Denne form for linkbuilding går ud på at man aktivt kontakter andre hjemmesider, og spørger om de eventuelt kunne være interesseret i at skrive en relevant artikel om din virksomhed eller dit produkt. Det kunne også være at man sad og læste på et forum eller en anden hjemmeside som er relevant, hvoraf indholdet nævner et bestemt søgeord, dog ikke uddybende nok i forhold til det indhold man har på sin egen side, herefter kan man tage fat i hjemmesiden og skrive noget lignende.

 

 

“Hej Hjemmeside.

 

Jeg stødte på jeres blogindlæg om “nævn blogindlæg” og fandt det rigtigt interessant. Især det der med “nævn noget du syntes var spændende i artiklen” dog syntes jeg der manglede lidt omkring “dit emne som du selv har skrevet noget indhold omkring”.

 

Jeg har faktisk selv skrevet omkring “dit emne”, og tænkte at det kunne være relevant for dit blogindlæg og dine læsere hvis de ville vide mere omkring “dit emne”.

Men rigtigt godt indhold, og jeg glæder mig til at følge mere med på din side.

Med venlig hilsen”

 

Her spørger vi meget kort og uden at sige direkte at de skal linke til vores indhold. Så kan de selv bestemme om de vil bruge dit content eller ej. Man kan højest få et nej, men dette er klart en af de mest undervurderede metoder. Her bruger du minimal tid på at få et godt link, da du ikke selv skal til at skrive en artikel, men blot får en anden til at linke til din hjemmeside. Dog skal det siges, hvis man så får et nej, eller slet ikke noget svar, så skal man lade være med at prikke videre til personen, dette giver kun dårlig omtale om din virksomhed/hjemmeside.

 

HUSK! inden man spørger omkring et link, går man ind og tjekker om siden har et højt DR og et højt TF indenfor vores kategori, herefter vil fremgangsmåden være, at man finder deres kontaktoplysninger inde på deres kontaktside.

 

Hvis den første metode ikke virkede, kan man altid forhandle da de fleste tager et beløb for at linke til andre sider. Prisen for disse links bliver normalt vurderet ud fra hvor højt DR eller deres TF er.

 

Du vil helt sikker blive mødt af en del nej, eller mange der vil have en pris der er højere end dit budget. Her gælder det om at være “vestjysk” og prutte om prisen, da du helt sikkert kan få mange ned i pris. Det kunne også være at, du kan tilbyde at du skriver artiklen for dem, også hører om du kan få prisen ned på den måde. Dog igen, lad være med at trænge dig for meget på, da det bare giver dårlig omtale.

 

…Hvordan finder jeg relevante forums og artikler omkring mit søgeord?

 

Der findes mange metoder, og har du adgang til ahrefs.com værktøjet, kan du bare gå igang med at tjekke dine konkurrenters refererende domæner. Hvis du derimod vil have en nem og gratis adgang, så kan du bruge værktøjet der hedder Google Alerts. Med dette værktøj kan du søge efter specifikke søgeord på Google, hvor og hvornår de er blevet brugt, derudover kan du sætte en alarm op på et bestemt søgeord, så når det bliver brugt på nettet kan du bliver underettet på din email.

Skærmbillede af Google Alerts

Google alert guide

Jeg har i mit eksempel søgt efter kat. Her foreslår Google Alerts så en masse blogs, hvori søgeordet kat indgår. Herefter kan du gå ind på de enkelte, finde ud af relevansen omkring linket, også kontakte personerne bagved bagefter.

 

Vedligeholdelse af nuværende links

 

Har du allerede links tilgående din side, kan du godt risikere at linked bliver et broken link. Et broken link, er et link der referer til en af dine landingssider, men den landingsside eksistere ikke længere. Dette er ikke særlig godt da Google lægger vægt på at det skal være relevant indhold man linker til, og da siden der nu er et broken link resultere i en 404 fejl, så mister du også en del af linkets værdi.

 

Er det meget værdi jeg mister på et broken link? Linket henviser jo stadigvæk ind på min side?

 

Lad os sige det sådan her, du har et produkt du gerne vil sælge mig, så du sender et link til mig i en mail. Da jeg klikker på linket i min mail, har du lavet en stavefejl i din url, så jeg kommer ind på din side, men på en 404 fejl side. Hvor er chancen størst, for at jeg køber dit produkt? Hvis jeg blev henvist direkte til produktet? Eller hvis jeg kommer ind på en fejl side, og skal selv til at navigere rundt i menuen, for at lede efter det ene produkt ud af de 1.000 du har liggende på siden.

 

Hvad gør jeg så hvis det broken link der ligger på en anden side, henviser til et gammelt produkt jeg ikke sælger mere?

 

Hvis produktet er linket igennem en meget specifik ankertekst, vi siger “fodboldstøvle nike tiempo sort størrelse 43 ½ ” så skal du ikke lave et redirect indtil et andet produkt. Derimod hvis der er linket med en ankertekst der hedder “fodboldstøvle nike” så kan du redirecte den næst relevante landingsside indtil det produkt, eller over kategori som vil give mest mening for den potentielle køber. Har vi derimod en helt kategori der er blevet slettet, så redirecter vi indtil vores forside.

 

Værktøjer

Search console

Dette er Googles eget værktøj til din hjemmeside, her kan du se indgående links og holde styr på alt offpage SEO, dette værktøj er gratis, dog vil jeg foretrække både at bruge Ahrefs og Search console, når du laver analysearbejde.

 

Disavow link

Dette er personligt mit yndlingsværktøj, her har du mulighed for at teste linkbuilding og linkets værdi til dine søgeord. Hvis du har en stor hjemmeside med meget trafik og mange links fra andre kilder ud over de links du selv laver, så har du ikke mulighed for at teste værdien af linket.

For mindre hjemmesider med 300-1000 besøgende i måneden så er dette dit foretrukne værktøj til værdiansættelse af linket. Hvis vi tager udgangspunkt i et linkkatalog; du lavet et enkelt link til din hjemmeside og afventer om du stiger på dine søgeord. Er tilfældet at linkets værdi ikke gør godt for dit søgeord, kan du bede Google om at ignorere dette link og dermed genvinder du din værdi. Værktøjet er udelukkende lavet for at ignorere spam links hvis man bliver ramt af et angreb, derved kan Google ikke vide om linket du har givet, er dig selv eller en anden der prøver at ødelægge din linkprofil, så på denne måned kan man lige gå tilbage og dermed teste forskellige link kilder.

 

Linkbuilding kategorier

Whitehat Linkbuilding

Dette er her alle online marketing bureauer som laver SEO “siger” de laver. Her optimere man hjemmesiderne med indhold til udelukkende relevant indhold til “menneskelige læsere” som skal forstås som at det er præcis efter Googles retningslinjer og man ikke bruger nogen former for genveje.

Din linkprofil består udelukkende af, nyhedsartikler og autoritære hjemmesider som eksempel fra:

Ekstrabladet – BT – Politiken – Jyskevestkysten – Statsejede hjemmesider – autoritære og kendte menneskerBerlingske Business

 

Herunder får du fordele og ulemper:

 

Fordele:

  • Troværdig linkprofil
  • Relevante links
  • Ingen straf af Google

 

Ulemper:

  • For meget tidsspild
  • Meget dyrt
  • Langsomme resultater

 

Greyhat Linkbuilding

Dette er her alle online marketing bureauer som laver SEO, rent faktisk “er”. Her laver man en mellemting imellem whitehat SEO og blackhat SEO. Dette er udelukkende fordi man får det bedste resultat med grey hat linkbuilding med en lav til mellem risiko, for at du bliver straffet. Her laver man linkbuilding fra:

Egne blogs PBN – Outreach til andre bloggere – Blog kommentare – Deltager aktivt i debatter og forums – Stadigvæk whitehat links

 

Herunder får du fordele og ulemper:

Fordele:

  • Stort netværk
  • Rigtig gode resultater
  • Mellem tidsbrug
  • Løber aldrig tør for link muligheder
  • God mulighed for at slå konkurrenter
  • Mellem til troværdig linkprofil

 

Ulemper:

  • Minimal til lille chance for straf af Google
  • Lav til mellem dyrt

 

Blackhat Linkbuilding

Dette område ser man helst ikke indenfor SEO verdenen. Dog er der mange der begære sig her ud, og lever af dette. Hvis man er rigtig dygtigt til sin linkbuilding, kan dette godt lade sig gøre at skabe utrolig gode resultater med, dog vil man lige så hurtig som man får resultater, lige så hurtig vil man blive straffet, og risikere fuld udelukkelse fra Google, hvilket betyder Google fjerner din hjemmeside fra søgeresultaterne. Blackhat SEO overordnet, laver man alt snyd man kan på siden, det kunne være alt lige fra cloaking af dine tekster på dine sider, til ikke relevante søgeord i dine meta informationer for at få mere trafik, eller spammer sin side med links fra et PBN (Privat blog netværk) for at få hurtige resultater. Her får man links udelukkende fra PBN.

 

Herunder får du fordele og ulemper:

 

Fordele:

  • Hvis du er dygtig kan du lave gode resultater

 

Ulemper:

  • Stor chance for straf af Google
  • Meget Dyrt ligesom whitehat
  • Meget tidskrævende på grund af vedligeholdelse af PBN
  • Crash n Burn site, hurtig resultat men hurtigt fald og straf af Google.

 

Sociale signaler

Dette emne er et emne mange ikke tager seriøst endnu, da der endnu ikke er en konkret virkning på dette område. Dog skal det siges at dette kan være en alt afgørende faktor hvis du vil ligge nummer 1 på Google. Med sociale signaler menes at man deler sit indhold på de sociale medier f.eks. blogindlæg, artikler og nye produkter.

 

… Det giver god mening, så får jeg jo en masse trafik fra min facebook til min hjemmeside.

 

Dette er dog ikke derfor du skal dele dit content på de social medier, Google kan nemlig differentiere trafikken der kommer direkte fra facebook. Dog er der en utrolig god mulighed for gratis linkbuilding her, og et større kendskab til din hjemmeside. Hvis vi tager udgangspunkt i, at vi har skrevet en artikel omkring  linkbuilding som bare er så utrolig god, og kommer omkring alle punkter indenfor faget. Så ved at vi linker vores content på facebook og får folk til at interagere med indholdet og får dem til at dele indholdet så der kommer flere besøgende. Først og fremmest får flere mennesker et større kendskab til virksomheden, men hvis indholdet er så skarpt, vil du også have chance for at andre linker fra deres side indtil dit indhold, da det forklare “emnet” bedst, på denne måde kan du bruge de sociale medier, og få utrolig gode resultater uden at rører en finger.

 

Ligningen for Sociale signaler og general online marketing kan skrives sådan her:

Online marketing ligning seo-service

Ved mere engagement rundt omkring på nettet med linkbuilding, får du mere synlighed til din hjemmeside og dermed enten flere konverteringer eller flere besøgende som er med til at skabe og give dig en større omsætning.

 

Derfor er det vigtigt at man hele tiden tænker relevans, når man laver linkbuilding og indhold.

 

  • Er der mulighed for at andre vil link til mit indhold?
  • Er mit link relevant nok?
  • Hvad har andre skrevet om indenfor emnet når jeg søger på Google?

 

Find ud af hvad der mangler af information omkring dit emne, også skriv bedre indhold end dette! Tag det bedste fra alle andre og sammensæt det med dine egne ord, på den måde er du sikker på at dit indhold er det bedste på nettet.

 

Do-follow eller no-follow?

Når vi snakker linkbuilding, så er det vigtigt at forstå hvordan Google læser links. Almindelige links kalder man do-follow links, og de gør at Google tillægger linket en værdi. Google ser altså et do-follow link som en slags anbefaling fra den side, som linker til en anden side. No-follow link derimod er et link man giver til sin egen side, men da linket har et stykke html kode som hedder Rel=”nofollow” så beviser det overfor Googles robot at den ikke skal indeksere (altså læse) linket og dermed overfører den ikke noget værdi til din linkprofil.

 

..Nå så skal jeg bare gå efter at få så mange do-follow links som muligt?

 

Tværtimod, du skal stadigvæk gå efter do-follow links men prøv at ramme en forskel hvor du har 60-70% do-follow og 40-30% no-follow links. Dette skyldes at din linkprofil bliver mere troværdig, ved at du ikke udelukkende går efter at få mere linkjuice til din linkprofil. Et godt eksempel kunne være at du røver 10 forskellige banker rundt omkring i Danmark over 10 år, men du tager kun præcist 10.000 kroner fra hver bank. Chancen for at du bliver opdaget, og kan sættes sammen med de andre røverier fra de 10 andre banker, er størrer da du gør det samme hver gang, og det er præcis samme antal penge, du løber med hver gang.

 

Domæne alder

Domæne alder er en kontroversiel værdi. Men fordi så mange mennesker i SEO verdenen tror på at alderen gør en decideret forskel, skal vi dog ikke glemme dette emne. Mange mennesker tror, ​​at Google har tendens til at foretrække ældre websteder – og derfor giver de links, der kommer fra disse websteder mere værdi – fordi de er mere troværdige. Det hele “domæne alder teorien” går ud på, er at spamsider (sider med overdrevet mange links) har tendens til IKKE at eksistere meget længe, ​​så lang levetid, er en måde som Google bestemmer et websteds legitimitet. Andre mener dog at i “domænets alder” debatten, er simpelthen et klassisk tilfælde af korrelation mod årsag: ældre sider har simpelthen mere tid til at samle links.
Vi kan alle være enige om, at links fra ældre websteder ikke kan skade dig, men måske hjælpe dig.

 

Nu er du klar til linkbuilde

Da vi nu er nået til vejs ende og du har lært en masse omkring at lave links, og opbygning af links, så vil vi gerne belønne dig. Så derfor har vi lagt 5 links klar til dig der gerne vil igang med din linkbuilding allerede idag, eller til dig der bare gerne vil have en bedre linkprofil.

 

..værsågod og spis for dig.

 

5 gratis links

  1. http://www.v7n.com/forums/57 (DR) Computers / Internet / Web Design and Development 52 (TF)
  2. https://forums.digitalpoint.com/65 (DR) Computers / Hardware 36 (TF)
  3. www.forums.seochat.com/64 (DR) Computers / Internet / Web Design and Development 55 (TF)
  4. www.businessadviceforum.com/45 (DR) Business / Small Business 45 (TF)
  5. https://www.warriorforum.com/ 64 (DR) Business / Marketing and Advertising 61 (TF)

Derudover kan du finde meget mere relevant information på warriorforum omkring alt indenfor online markedsføring.

Hjemmeside
Udtalelse fra kunde

Hjemmeside

Anders Lunden - Gro-lys.dk

“Søgemaskineoptimering har været en by i Rusland for os, indtil vi tog kontakt til SEO-Service. Det var svært at se ideen i SEO, da vi troede at det var en længerevarende process som ville gå tabt så snart arbejdet var færdiggjort. Denne tro blev vi frataget da vi lærte, at denne form for arbejde vil blive en del af hjemmesiden i flere år.”

5 / 5 stjerner

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på Instagram