SKAB EN UIMODSTÅELIG LANDINGSSIDE – OG SÆLG MERE!

AT HAVE EN ATTRAKTIV LANDINGSSIDE.

Det er alfa og omega! Og særligt i 2017. For de moderne brugere er meget utålmodige. Finder de ikke det, de er på udkig efter med det samme, så klikker de sig videre. Og har konkurrenten en bedre landingsside, ja så får konkurrenten nye kunder – og ikke dig.

Derfor er det essentielt, at brugerne får den bedste oplevelse, når de kommer ind på din landingsside. Og det er netop det, det her drejer sig om.

Søren Riisager, som også er SEO-ekspert, var en af indlægsholderne på IBA’s SEO-konference, SEOday2017, d. 19 januar 2017, hvor vi også var med. Her fortalte han, hvordan landingssiden skal se ud i 2017!

Og nu deler vi et recap af hans input med dig.

Landingsside
Søren Riisager var en af indlægsholderne på konferencen SEOday 2017. I sit indlæg gav han helt konkrete værktøjer til, hvordan du laver den perfekte landingsside.

ANNO 2011

Men først… Lad os lige skrue tiden lidt tilbage og se på, hvordan landingssiden så ud i 2011.

Forestil dig at du går ind i en fysisk butik. Lad os sige SportMaster – for eksemplets skyld. Lige så snart du træder ind af døren, flyver 100 sko i hovedet på dig. Hvilken følelse ville du sidde med? I hvert fald ikke en god en!

Det er netop den følelse, brugerne sidder med, når de kommer ind på 2011-landingssiden. Ofte ved brugerne ikke, hvad de vil have (med mindre de søger efter én specifik sko). For de er på udkig efter inspiration. Derfor er det ikke en hjælp for dem, at de får smidt 100 forskellige sko på landingssiden.

ANNO 2014

Lad os nu se på, hvordan landingssiden så ud i 2014:

 

Landingssiden anno 2014 så lidt bedre ud end anno 2011. Der kom lidt tekst øverst på siden – og lidt tekst nederst på siden. Men brugerne blev stadig forvirret, fordi der er en række forskellige produkter på siden. Så landingssiden i 2014 var heller ikke indbydende!

Nu er det et par år siden, at landingssiden sådan ud. Eller er det? Desværre er der stadig mange sider, som kører 2011- og/eller 2014-stilen. Og det er netop det, der er pointen her: Optimer din landingsside efter 2017-stilen! Det handler jo om at være opdateret, så du altid opfylder brugernes behov.

ANNO 2017

Så nu kommer jeg til det lidt mere spændende. Hvordan skal landingssiden så se ud i 2017?

Den skal se sådan her ud:

I 2017 er det vigtigt, at du hjælper brugerne lidt på vej! Du skal “uddanne” dem, så de  vælger den rigtige vare, som passer til deres behov og ønsker.

 

Sådan gør du:

Hav en landingsside, hvor du f.eks. fremhæver:

  • Bedst solgte varer
  • Bedst til prisen-varer
  • Til nybegyndere
  • Til den erfarede
  • På tilbud
  • Brugeranmeldelser eller testimonials

Fremhæv de vigtigste varer, så giver du brugerne en god service! For så kan de nemt og hurtigt danne sig et overblik over de bedste eller mest populære varer.

 

Sælger du ydelser?

Så kan du bruge samme princip! Fremhæv f.eks. de mest læste artikler eller testimonials (kundeudtalelser). For har du kundeudtalelser på sitet, så bruger du den psykologiske trigger: Social proof (på dansk: socialt bevis). Brugerne får et “socialt bevis” for, at andre har haft glæde af produktet eller ydelsen. Og det tyder på, at det er investeringen værd.

 

Readability
Søren talte også om readability, altså læsbarheden af landingssiden. Den er utrolig vigtig, hvis du vil have en attraktiv landingsside.

Så fokuser på følgende elementer:

  • Tydeligt budskab
    Fortæl med det samme, hvad landingssiden handler om. Det, der er vigtigst, skal du også fremhæve på landingssiden. For når du prioriterer højt, gør Google det også.
  • Tekst og skriftstørrelser
    Del din tekst op i flere underoverskrifter – særligt hvis du har en lang tekst. Det forbedrer brugeroplevelsen. Når du har en overskrift, skal den selvfølgelig være større end brødteksten. Sådan markerer du, at der kommer et nyt afsnit i teksten.
  • Billeder
    Du må ikke glemme at bruge billeder på din landingsside. For det visuelle har en stor betydning for brugeroplevelsen (og derfor også din SEO). Hvis du har ren tekst på hele landingssiden, så bliver den kedelig. Men hvis du inkluderer det visuelle, så er landingssiden mere lækker at se på – og brugerene har lyst til at læse teksten og bruge længere tid på siden. Jo længere tid de bruger på din side, jo bedre placeringer får du på Google. For det er et tegn på, at din side er relevant over for brugerne.

Har du nogle spørgsmål, så kommenter gerne indlægget!

Amela

Ingen kommentar

Skriv en kommentar

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på Instagram