SEO

Hvad er SEO?

Når vi kigger på begrebet SEO også kaldet søgemaskineoptimering, så er du med garanti blevet introduceret til emnet før. Uanset om du driver én webshop, én blog eller blot har en hjemmeside, så kan din kendskab til SEO være en fordel. Ved at læse denne guide, kan du med garanti få bedre placeringer på Google, end du har nu.

Men først vil jeg gerne introducere dig til, hvorfor vi er berettiget til at formidle viden, som kan hjælpe dig.

Vi er et bureau, som er startet grundet passionen for SEO, og har som vision at vi ønsker at hjælpe danske virksomheder med at øge omsætningen. Vi har en række kompetente SEO-eksperter, som alle har bidraget til denne komplette guide til søgemaskineoptimering. Du vil opdage at vi i vores indlæg tager udgangspunkt i søgemaskinen Google, da det er marginalt få, som benytter sig af andre søgemaskiner som Bing eller Yahoo.

Som du allerede ved, så er SEO et meget komplekst emne, og det er derfor påvirket af en lang række faktorer. For at gøre det nemmere at danne sig et overblik, har vi udarbejde følgende periodiske system over SEO-faktorer:

periodisk-system-seo

Uden videre kan det være svært at danne sig et overblik, udfra dette. Derfor vil vi nu tage udgangspunkt i hvert enkelt lille punkt indenfor SEO, så du vil være 100% rustet til at lave søgemaskineoptimering på din egen hjemmeside, når du er færdig med dette indlæg.

DET MENTALE VED SØGEMASKINEOPTIMERING

Inden du kaster dig ud i at arbejde med SEO, er det vigtigt at du har det rigtige mindset, og ved hvad Google’s formål er:

#1: Focus on the user and all else will follow.

Since the beginning, we’ve focused on providing the best user experience possible. Whether we’re designing a new Internet browser or a new tweak to the look of the homepage, we take great care to ensure that they will ultimately serve you, rather than our own internal goal or bottom line.

Det vigtige at tage med fra deres Mission, er at de altid har brugeren i fokus, og det er også det rigtige mindset at have, når man arbejder med SEO. Uanset om det er et blogindlæg, en kategori-side eller et produkt som man ønsker at ligge højt på, på Google, så handler det om at levere det mest relevante indhold. Her er der en række faktorer som spiller ind:

  • Indhold på siden
  • User-experience
  • On-page SEO

Sidstnævnte vil vi komme ind på senere.

Dermed handler det om, at man så vidt som muligt, forsøger at levere bedre indhold end konkurrenten. Her anbefaler vi at man benytter sig af Skyskraber-modellen.

Hvis du dermed ønsker at have succes med SEO, er det vigtigt at du har husker: “Google’s formål er at give de mest relevante søgeresultater”.

GRUNDIGT FORARBEJDE MED DINE SØGEORD GIVER SUCCES

En af de vigtigste faktorer inden man kaster sig ud i selve SEO-arbejdet, er at man starter med at gøre sit forarbejde ordentligt. Det er nemlig her man skal finde ud af hvilke søgninger på Google, som der er man vil findes på. Her er det først og fremmest vigtigt at forstå de 3 forskellige typer indenfor søgeadfærd.

  • Informationssøgning (Vi søger efter viden: “Hvad betyder SEO?”)
  • Navigationssøgning (Når vi søger efter information om et firma/brand: “SEO-Service adresse”)
  • Transaktionssøgning (Købsorienteret søgning: “Køb SEO”)

Det vigtige at forstå, er hvad den søgendes hensigt er, når de foretager de forskellige søgninger. Du har højest sandsynligt allerede nu en idé om, hvilke typer af søgeadfærd, som du vil appellere til, med dine søgeord. Har du en webshop er det ofte transaktionssøgningen, og har du en blog vil det ofte være informationssøgningen.

Google Keyword Planner

Da du nu har en idé om hvilke typer af søgninger, som udføres på Google, er det nu tid til at finde de rette søgeord. Det bedste gratis værktøj til dette er Google Keyword Planner.

Google Keyword Planner er et værktøj som kan spore hvor mange søgninger der er på specifikke søgeord, samt hjælpe med at finde idéer til nye søgeord.

screen-shot-2016-11-22-at-09-58-44

Der er forskellige søgninger som kan foretages på Google Keyword Planner. Ønsker du at få nye idéer til søgeord, bør du benytte dig af “Søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori.

Det kan være svært i starten at finde de helt rigtige søgeord, og det er derfor vigtigt at man forsøger sig med flere forskellige.

screen-shot-2016-11-22-at-10-01-30

Så snart man har foretaget en søgning giver det det bedste overblik at sortere efter “Gns. antal månedlige søgninger”. På denne måde for du det bedste overblik over hvad potentialet er på de forskellige søgeord. Det er her vigtigt at man har styr på de forskellige typer af søgeord:

  • Short tale søgeord (Webbureau, SEO, Google)
  • Medium tale søgeord (Online markedsføring, SEO optimering)
  • Long tale søgeord (Hvad koster SEO, White label SEO)

Her vil du opdage at der er fordele og ulemper ved de forskellige typer af søgeord.

 

Short tail søgeord:

Short tail søgeord er ofte brede søgninger som ikke er særlig specifikke, og det kan derfor være svært at konkretisere hvad det er den søgende helt præcis efterspørger. Ofte er konkurrencen og antallet af søgninger på disse ord høj, dog med en lav konverteringsrate. I branchen kaldes disse ord bl.a. trofæord.

 

Medium tail søgeord:

Når man kigger på medium tail søgeord, så er søgningerne ofte en tand mere specifikke, og der er stadig forholdsvis mange søgninger på disse søgefraser. Her vil man opleve at konkurrencen er knap så stor, og konverteringsraten en anelse større.

 

Long tail søgeord:

Long tail søgeord, er helt specifikke søgninger på Google, hvor der ofte ikke er særlig mange søgninger. Dog vil du også opleve at konkurrencen på disse søgeord ikke er særlig stor, og konverteringsraten pr. besøgende er høj.

Udvælgelsesprocessen af søgeord kan være svær, og der er mange forskellige meninger omkring hvilke typer af søgeord man skal vælge. Selv har vi bedst erfaringer med Medium tale søgeord.

Andre værktøjer til søgeordsanalysen.

Der findes en række andre værktøjer, som kan være stærkt behjælpelig til søgeordsanalysen. Her anbefaler vi især følgende værktøjer:

  • Ahrefs (Giver et overblik over din nuværende situation samt konkurrenter)
  • SemRush (Viser dig udviklingen i den organiske trafik på din hjemmeside, samt hvor konkurrenterne får besøgende fra i dag)
  • Storybase (Kan hjælpe dig med at finde lavthængende frugter i form af søgefraser.)

Eksempel på søgeord til hjemmeside.

Du kender nu til hvordan du finder søgeord på din hjemmeside, og det er derfor nu tid til at du skal gøre dette. For at vise hvordan det fungere i praksis, har vi valgt at lave et eksempel på Skechers’ hjemmeside.

screen-shot-2016-11-22-at-12-43-01

Vi ønsker nu at danne et overblik over hvilke søgeord vi bør fokusere på. Da Skechers har en stor hjemmeside, kan det dermed være svært at danne sig et overblik. Derfor opretter vi et excel ark, hvor vi kan holde struktur.

Vi taster her de forskellige kategorier og landingssider ind, og benytter os af den teknik vi har gennemgået til at identificere de rigtige søgeord. Her skal vi altså kigge på hvilken søgeadfærd vi ønsker at blive fundet på, benytte os af Google Keyword Planner til at identificere de rigtige søgeord, samt udpeger om vi vil benytte os af long, medium eller short tail søgeord til de individuele kategorier.

screen-shot-2016-11-26-at-11-18-44

Når man har skabt sig et overblik over, hvad de forskellige landingssider skal handle om, vil det blive meget nemmere at danne sig et overblik over hvilke søgeord de forskellige landingssider henvender sig til. Ved at danne sig dette overblik, undgår man også søgeordskannibalisme.

Søgeordskannibalisme er når flere landingssider henvender sig til de samme søgeord, hvilke kan være med til at skade dine placeringer i Google.

TEKNISK SEO

Teknisk SEO er hele fundamentet for at blive fundet i søgemaskiners søgeresultater. Der er rigtig mangetekniske aspekter som er vigtige at have styr på. Den tekniske SEO del er ubetinget den mest avancerede del i dit SEO arbejde.

Kan din side indekseret.?

Det første du bør starte med, er at tjekke om din side kan indekseret. Der kan være nogle tekniske forhindringer, som gør at Google ikke kan “læse” din side. Din hjemmeside kan være blokeret med Robots.txt, Meta-robots hvis du eksempelvis har javascript eller cookies på siden, som søgemaskiner ikke nødvendigvis understøtter. De fleste hjemmesider er bygget i et CMS system og de fleste er nogenlunde indekserbart, så medmindre du selv har blokeret noget, så skulle det være i orden.

– Som hovedregel, er det dog vigtig at sikre sig at siden kan indekseres. Dette kan du tjekke ved at tilmelde din hjemmeside på Google Search Console.

Google Search Console

Responsiv hjemmeside

Det er efterhånden blevet en utrolig vigtig faktor i SEO verden, at din hjemmeside er responsiv på både Computer, Tablet og iphones. Efter Penguin 4.0 kom har Google besluttet, at hjemmesider med et responsiv design rangeres højere og hjemmesider uden responsiv design bliver straffet. Derfor er det rigtig vigtig at din hjemmeside er optimeret således at den er responsiv på alle enheder.

– Du kan tjekke om din side er responsiv med Googles eget værktøj Mobile-friendly

SEO Mobile-Friendly

Hastighedsoptimering

Langsomme websites er et stort irritationsmoment for rigtig mange. Derfor er det også helt naturligt, at denne faktor spiller en stor rolle ift. SEO. Du kan risikere at blive straffet for at din side er langsom, da Google ikke vægter disse websites særlig højt. Google forventer en load hastighed på under et sekund for mobile besøgende, hvilket betyder, at hvis du ligger over 1 sekund, kan du risikere at blive straffet og falde i placering.

Hvor hurtig er dit website.?

Der er flere måder at måle dit websites load hastighed. Vi anbefaler at du bruger to værktøjer så du er sikret den bedste måling.

  • Pingdom – Måler den konkrete hastighed på dit website, giver en karakter ud fra en sammenligning af alle websites og måler størrelsen på dit website. Derudover kommer Pingdom med konkrete fejl på siden, så du har mulighed for at forbedre din hastighed.
  • Pagespeed Insights – Googles eget værktøj – Måler siden hastighed men også generelt de tekniske aspekter indenfor Hastighedsoptimering. På den måde, finder du frem til hvad du skal forbedre på siden og hvis du er i tvivl om hvordan det skal gøres, så har google lavet guides til hver enkelte.

– Er du stadig i tvivl om hvordan du skal forbedre hastigheden på dit website, så ring eller skriv til os, så tager vi en snak om hvordan vi kan optimere dit website.

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på Instagram