Mød os på

Linkbuilding

Linkbuilding er en af de vigtigste faktorer indenfor SEO

Linkbuilding er helt sikkert en af de vigtigste, hvis ikke den vigtigste del når vi snakker SEO. Der er mange faktorer, og det er svært at hive en hjemmeside op i Googles søgeresultater, men noget af det som betyder meget er din sides linkprofil. Google ser links som en slags anbefalinger, så hvis du har mange fra troværdige kilder, så virker din side mere troværdig, og du har en god linkprofil. Du kan gøre din linkprofil bedre ved at lave linkbuilding. Man kan hurtig se arbejdet resultaterne af ens arbejde med linkbuilding. Hvis man får et link fra en stor og anerkendt hjemmeside som eksempelvis DR.dk, så kommer det til at smitte af på placeringer lynhurtigt. Andre links kan tage længere tid om at vise resultater, og der er fordi Google først skal crawle den side, som linket ligger på. Det kan godt tage en måned eller to, hvis siden ikke er så populær.

Hvad er linkbuilding?linkbuilding

Når vi snakker linkbuilding, så er det vigtigt at forstå hvordan Google læser links. Almindelige links kalder man do-follow links, og de gør at Google tillægger linket en værdi. Google ser altså et do-follow link som en slags anbefaling fra den side, som linker til en anden side. Hvor meget værdi man som webshop ejer kan få ud af at link afhænger af, hvor høj troværdighed den der linker til en har. For når man får et link skal forestille sig, at noget af den linkværdi, som dem der linker til dig har, flyder videre til dig. Derfor er få links fra meget stærke domæner mere værd end mange links fra dårlige domæner. Man kan bruge værktøjer som eksempelvis Ahrefs eller Majestic SEO til at vurdere et domænes autoritet.

Den anden slags links, som man arbejder med, er det man kalder no follow links. Denne type links giver ikke noget SEO værdi. Ofte finder man denne type links på sociale medier og i forummer, hvor alle links er lavet til no-follow for at undgå, at SEO folk spammer med links for at få linkværdi. No-follow links er dog fint at få, da det handler om at have en afbalanceret og naturlig linkprofil. Så hvis du udelukkende har do-follow links, virker det lidt mistænkeligt, og du bør supplere med nogle no-follow links.

Hvordan laver man så linkbuilding?

Linkbuilding betyder egentlig bare at bygge links til din hjemmeside, og man kan gøre det på rigtig mange måder. Det handler egentlig bare om at få andre hjemmesider til at linke til dig. Det er selvfølgelig bedst, hvis disse sider er relevante for dig og din niche. Så det vil altid være bedre med et link fra et motions-forum, hvis du sælger kosttilskud, end det vil være med et link fra et pokerforum.

For at få flere links kan du deltage i samtalerne omkring dine produkter og din niche rundt omkring på forummer. Du kan skrive blogindlæg på egne sider eller som gæsteindlæg. Du kan købe sponsorerede links fra bloggere rundt omkring. Det vil også være en rigtig god idé at forsøge at komme i medierne, da links fra nyhedssider ofte er meget stærke. Ofte er det dog svært at lave linkbuilding selv, da man ikke har adgang til samme netværk og hjemmesider, som et SEO bureau har. Derfor kan det være en god idé at få et bureau til at hjælpe med linkbuilding. Vi hjælper dig gerne med at bygge flere stærke links til din hjemmeside. Brug kontaktformularen ude til højre for at kontakte os, så laver vi gerne et tilpasset linkbuilding tilbud til dig.

Kan man så linkbuilde for meget?
Svaret er at man teknisk set godt kan, da Google kigger efter om ens linkprofil ser naturlig ud. Google kan nemlig ikke lide, når man forsøger at manipulere med resultaterne. På en nyopstartet hjemmeside får man ofte ikke 100 links i løbet af 1 måned, det er unaturligt, og det kan Google godt se. Når du først har fået din hjemmeside i gang, og har fået opbygget en solid linkprofil, så kan man sagtens lave mange links. Men fra start skal man passe lidt på med ikke at være for agressiv.

Skal man linkbuilde til forsiden eller landingssider og i hvor stor grad?
Begge dele, men mest til landingssider. Ser man på meget store eller højt vækstende hjemmesider, så ligger ca. 20% af deres links til forsiden, mens de sidste 80% ligger til landingssider. Mange SEO-eksperter vil sige at man skal lave links til forsiden i starten og stoppe med det efter ca. 3 måneder. Det vil sige man fokuser på forsiden, for at selve hjemmesiden bare bliver set på Google, derefter skal fokus ligge på landingssider. Når man så laver links til en landingsside, og over et længere forløb, så skal man lave links til forskellige søgeord. Det vil skabe mere trafik og højere rangering ud fra hvert af de søgeord.

Vi vil meget gerne hjælpe dig med at skaffe flere stærke links. Kontakt os på support@seo-service.dk eller brug kontaktformularen i højre side, så ringer vi dig op.

 

Vi tilbyder

Vi tilbyder

Om os

Om os

Kontakt os

Kontakt os