7 GENIALE FUNKTIONER I YOAST SEO [WORDPRESS PLUGIN]

YOAST SEO & 7 GENIALE FUNKTIONER

Indrømmet, vi er lidt nørdede. Især nørdede i Seo, og i dette indlæg vil vi berøre 7 geniale funktioner i Yoast Seo som er et plugin til WordPress.

Dette plugin er genialt fordi det er nemt og hurtigt at bruge, og hermed sparer du værdifuld tid.

 

Du må ikke snyde dig selv for dette plugin…

Du vil elske det her.

Hvis du altså er helt vild med smarte værktøjer, der giver hurtige løsninger.

Det er vi nemlig.

Det er ikke altid, at den hurtige løsning er den bedste løsning.

Men lige med det her SEO plugin…

 

Der er den god nok.
Jeg vil nu introducere dig for et SEO plugin til WordPress CMS system.

Yoast SEO hedder det.

YOAST SEO ER ET GENIALT PLUGIN, FORDI:

  • pluginnet har nemme og tilgængelige funktioner.
  • du kan optimere på en række ting på websitet, uden at du skal rode i koden.
  • værktøjet sparer dig masser af tid.

GRATIS VS. PREMIUM

Som ved de fleste værktøjer findes der en gratis- og en premium version i Yoast SEO. I det her blogindlæg gennemgår jeg nogle af de vigtigste funktioner i gratis-versionen. For den version kan du faktisk komme langt med.

FUNKTIONER I YOAST SEO

Yoast SEO har en række smarte funktioner. Du kan fx

  • vælge dit fokussøgeord.
  • analysere indholdet af dine sider.
  • optimere dine titler og meta-beskrivelser.
  • finde ud af, hvordan din side ser ud i Google’s søgeresultater med Snippet Editor.

#1 Fokussøgeord

I Yoast SEO kan du vælge dit fokussøgeord. Altså det ord, du gerne vil ranke på. Selve funktionen har ikke en betydning for dine placeringer i søgemaskinen. For fokussøgeordet bliver ikke vist i Google.

Men  idet at du vælger et fokussøgeord, så giver Yoast SEO dig guidelines i forhold til, hvad du skal optimere på i fx dit blogindlæg.

Du kan fx se, at i vores blogindlæg om vores bud på indsatsområderne i 2017, er søgeordet “SEO 2017”.

 

Så ved jeg, at jeg fx skal bruge fokussøgeordet SEO 2017 flere gange i min tekst.

Brug funktionen som en slags reminder for, at du skal huske at bruge netop det søgeord i din overskrift og flere gange i teksten.

TIP: Brug dit fokussøgeord i din titel og din meta-beskrivelse. Skriv det eksakte søgeord, hvis det kan lade sig gøre. I tilfældet med vores blogindlæg er det eksakte søgeord “SEO 2017” og ikke “SEO i 2017”. Men hvis det ikke spiller naturligt ind i teksten, så skriv det, der passer allerbedst i sammenhængen.

 

Fx er denne sætning ikke særlig attraktiv:

Få en skøn wellnessoplevelse Dronning Dorotheas Badstue.

 

Den her sætning er meget bedre:

Få en skøn wellnessoplevelse i Dronning Dorotheas Badstue.

Selvom du tilføjer i’et, så kan Google godt læse det som “wellnessoplevelse Dronning Dorotheas Badstue”.

 

MEN…

Hvis du kan skrive det eksakte søgeord i teksten, så gør det.

#2 Titler og meta-beskrivelser

Du kan optimere din titel og meta-beskrivelse for hver side og hvert indlæg. Her bruger du funktionen Snippet Editor. Så kan du til enhver tid se, hvordan din side ser ud i Google’s søgeresultater. Du kan også automatisere processen, så du vælger en bestemt titel og meta-beskrivelse for alle sider. Og så kører det automatisk.

 

MEN…

Som SEO bureau anbefaler vi, at du  IKKE bruger den funktion. Det er vigtigt, at du optimerer din side i forhold til den specifikke sides indhold frem for at have en generel. I din titel og meta-beskrivelse skal du “lokke” læseren til at klikke sig ind på din hjemmeside. Så har du en standard titel og meta-beskrivelse, så vil det ikke lykkes.

 

TIP: Leg med din titel og meta-beskrivelse. Du kan fx se her, at hvis titlen er for lang, så kommer der prikker i titlen i søgeresultatet på Google. Og det er ikke særlig appellerende.

MEN…

Snippet værktøjet i Yoast SEO tager udgangspunkt i antal tegn. Og derfor sker det nogle gange, at titlen og meta-beskrivelsen er for lang i søgeresultatet på Google.

Vil du gerne være helt sikker på, at du har den passende længde?

Så brug Google SERP Optimization Tool i stedet for. For SERP-værktøjet går ud fra antal pixels og ikke tegn. Så sikrer du dig altid, at din titel og meta-beskrivelse ser ordentlig ud i Google’s søgeresultat.

 

#3 Analyse af din side (og tekst)

I Yoast SEO får du også input til din side (og tekst).

Se bare her:

Og her er så et eksempel på Yoast SEO’s bud på rettelser til et af vores andre blogindlæg:

Her kan du se, at vi godt kan tilføje fokussøgeordet i det første afsnit i teksten, for at optimere teksten mod søgemaskinen endnu mere.

Eller at vi kan tilføje fokussøgeordet i vores underoverskrifter (H2’er).

Så selvom du bruger Google SERP Optimization Tool til dine titler og meta-beskrivelser, så kan Yoast SEO også komme med andre værdifulde input.

#4 Robots meta konfiguration

Der vil altid være områder på din hjemmeside, som ikke er relevante for dine besøgende og Google. Det kan fx være, at du har en e-bog i backenden på din hjemmeside, som dine kunder først skal betale for, før de får adgang til den. Så kan du bruge robots meta konfiguration funktionen til at fortælle Google, hvilke sider der ikke skal indekseres.

Du kan gøre det på flere måder.

Vi har fx skrevet et blogindlæg om, hvordan du gør det med Robots.txt og Meta-Robots. Læs indlægget om Robots.txt her.

Du har mere kontrol, når du gør det manuelt (med Robots.txt eller Meta-Robots).

Men du kan også gøre det med Yoast SEO!

Sådan gør du:

Find Yoast SEO under den side, du ikke vil have, at Google indekserer. (Du går bare ind på siden i backenden. Og så finder du Yoast nederst på siden.)

Tryk på setting-ikonet.

 

Nu vælger du noindex.

 

Når du vælger kommandoen noindex, fortæller du Google, at Google’s robotter ikke skal indeksere den side.

Under Meta Robots Follow, finder du også follow-kommandoen. Med follow-kommandoen fortæller du Google’s robotter, at de skal følge de links, siden indeholder. Vælger du derimod nofollow-kommandoen, så fortæller du dem, at de ikke skal følge links på siden.

Hvornår bruger du follow eller nofollow kommandoen?

Det gør du fx, når du laver affiliate links eller links i sponsoreret indhold. Når du fx aftaler med en virksomhed, at du skal få penge for at linke til virksomheden. Så vælger du nofollow-kommandoen. Det er best practice ifølge Google. Fordi Google ikke vil have, at man køber sig til gode placeringer.

 

#5 Læsbarheden

Med Yoast SEO kan du også analysere læsbarheden (også kaldet readability check) af din side. Du kan fx analysere på længden af dine sætninger, underoverskrifter, brug af passiv sprog samt meget mere.

 

#6 Canonical

Din hjemmeside kan vise flere URL’er på samme side. Det forvirrer Google, og du kan risikere, at du har duplicate content (dobbelt indhold) på din hjemmeside. For har du det, bliver du straffet af Google.

Når din hjemmeside viser flere URL’er på samme side, sker det fx, når du har en række produkter på din side. Og brugeren kan klikke sig videre på side 2 på samme side.

Se bare her, hvordan det ser ud hos vores kunde Skechers:

Der står:

Her viser vi, at Google skal rangere denne side højt på søgeordet “herresko”.

Når brugeren så gerne vil se hele udvalget af herresko på den samme sid, scroller han / hun ned og klikker på “2”.

Sådan ser det ud hos Skechers:

Når brugeren klikker på “2”, ændrer URL’en sig.

Det ser sådan her ud:

Der står:

Med canonical i Yoast SEO fortæller du Google, at side 2 er en del af side 1.

Det vil sige:

www.skechers.dk/herresko?p=2

er en del af:

www.skechers.dk/herresko

Og sådan gør du med alle andre sider, som skal høre under siden “herresko”.

 

Sådan laver du canonical i Yoast:

Klik på setting-ikonet.

 

I det sidste felt ser du ‘Canonical URL’.

I feltet skriver du den URL, som den pågældende side skal høre under.

Sådan! Det var meget nemt, ikk’?

#7 Brødkrummer

Med brødkrummer kan du se, hvor du er henne i strukturen på hjemmesiden. Med et stump kode i Yoast SEO kan du kontrollere dine brødkrummer meget nemmere. Du kan fx bestemme taksonomien for dine sider.

 

Sådan her ser brødkrummer ud:

Der står:

 

Sådan aktiverer du brødkrummer

Find Yoast SEO til venstre i backenden og tryk på avanceret.

Nu kommer du ind på brødkrummer-indstillinger. Og her aktiverer du brødkrummer. Du kan også vælge en seperator fx “>”.

Sådan her kunne de se ud:

Forside > Herresko > Arbejdssko

Når du vil bestemme, hvor brødkrummerne skal ligge på din hjemmeside, skal du bruge en stump kode.

Den kommer her:

 

<?php

if ( function_exists(‘yoast_breadcrumb’) ) {

yoast_breadcrumb(‘

<p id=”breadcrumbs”>’,'</p>

‘);

}

?>

 

Når du skal sætte koden ind, går du ind på “Udseende” og klikker på “Editor”.

Nu kommer du ind på siden, hvor du kan se en masse koder.

 

Tryk på header i højre side.

Sådan ser det ud:

Og nu sætter du koden ind nederst i filen.

Sådan!

 

Nu har du aktiveret brødkrummerne – og placeret dem over indholdet.

Det er det optimale sted at placere brødkrummerne.

 

BONUS: #8 Primær kategori

Jeg gennemgår lige én mere genial funktion, som jeg ved, at du kan bruge. Nemlig: primær kategori.

(Nu er jeg jo alligevel godt i gang.)

 

Den kommer her:

Når du skriver et blogindlæg på din WordPress hjemmeside, kan du vælge hvilken kategori indlægget tilhører.

Dit blogindlæg kan sagtens høre til flere kategorier. Du skal bare altid sørge for at vælge en primær kategori. Og det kan du gøre med Yoast SEO!

I vores blogindlæg om 5 SEO værktøjer, er den primære kategori “SEO værktøjer”:

Så kunne vores underkategorier være de værktøjer, vi nævner i blogindlægget. Fx Ahrefs, SemRush, TinyPng, Majestic og SEO Meta.

Du trykker bare på ’tilføj kategori’.

Det var det!

 

Så nu har du fået kendskab til de vigtigste funktioner i Yoast SEO.

Husk nu at bruge funktionerne. De kan spare dig en del tid!

 

/ Casper

 

P.S. Skal vi hjælpe dig med at vækste online? Så kontakt os i dag!

Ingen kommentar

Skriv en kommentar

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på Instagram