HURTIG ADGANG TIL INDHOLD PÅ MOBILEN – GOOGLE OPDATERING

hvad er seoGOOGLE OPDATERING!

Update fra Google! Pop-ups er no-go på mobilen.

Vil du sikre dig at du ikke bliver ramt af opdateringen, så er du landet det rette sted. Vi vil i dette indlæg komme så
dybt som muligt ind på opdateringen og hvad den betyder for dig.

 

Læs og lær mere…

 


Google har annonceret at de januar d.10 2017, vil komme

med en opdatering rettet mod påtrængende pop-ups på mobile-hjemmesider.

Dette er en efterfølger til en opdatering i november 2015.
Den straffede og markerede hjemmesider som “ikke-mobil-venlige“.

Dengang var det kun App-reklamer der blokerede indhold, som blev straffet.
For ikke at lave en duplikering i deres signaler, har Google fjernet den forrige opdatering, fra 2015, og indarbejdet den i den nye opdatering til januar.

OPDATERINGEN I 2017

Google forklare de forskellige typer pop-ups, der er påtrængende og blokere indholdet:

  • Dem der viser en popup, der dækker indholdet, enten umiddelbart efter at brugeren navigerer til en side fra søgeresultaterne, eller mens de leder gennem siden.
  • Visning af en selvstændig pop-up, som brugeren skal fjerne, før man får adgang til indholdet.
  • En pop-up der med et layout, minder om en selvstændig pop-up, mens det oprindelige indhold er ligger under den pop-up.

Her er et diagram fra Google over de 3 forskellige typer, man bliver straffet for.
Ikke tilladte pop-ups

Google har også lagt et diagram op over 3 typer, pop-ups der ikke bliver straffet, hvis de bliver brugt ansvarligt.

  • Pop-ups der er en lovlig forpligtelse, som f.eks. cookie-anvendelse eller til kontrol af alder.
  • Pop-ups hvor indholdet ikke er offentligt, f.eks. vil dette omfatte privat indhold, såsom e-mail eller ikke-indekseret indhold, der er bag en “paywall”.
  • Bannere, der bruger en rimelig mængde skærmplads og er let afviselige. For eksempel app-installations bannerne som Safari og Chrome bruger, er eksempler på bannere, der bruger en rimelig mængde plads på skærmen.

Paywall:
“En paywall er et system, der forhindrer internet brugere i at få adgang til indholdet på hjemmesiden uden et betalt abonnement”

Her er et diagram fra Google, over de tre lovlige pop-ups.
Tilladte pop-ups

REN FORRETNING ELLER BRUGERVENLIGHED?

Google har valgt at nedprioritere disse hjemmesider.
Google siger de har lavet denne opdatering, fordi det kan være svært at se indholdet på en mobilen.

Der er spekulationer om hvorvidt Google har gjort det, for at fjerne brugen af Apps.
Der er undersøgelser, og Steve Jobs, der siger, at når man har en app til at søge i, så bruger man ikke Google længere. Det skader selvfølgelig Googles forretning, og derfor vil de fjerne eller ‘tæmme’ disse reklamere for Apps.

Jeg tror at den største grund til, at Google laver denne opdatering er på grund af brugervenlighed. Jeg tror det er for at optimere disse hjemmesider, fordi det kan være træls for en bruger ikke at finde det indhold man leder efter.
På denne måde TVINGER Google, at folk skal fjerne/tæmme deres pop-up.

Hvis man så skal igennem pop-ups og zoome ind, så bliver det for besværligt at finde på ens mobil.
Man kan sige at brugervenlighed er Googles forretning, da det er grunden til at vi alle bruger Google, og at vi alle bruger Google er det de tjener penge på. Så mon ikke det er en blanding af brugervenlighed og forretning.

Ingen kommentar

Skriv en kommentar

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på Instagram