Mød os på

Derfor skal du arbejde med personas

PersonasVil du blive bedre til at arbejde med personas?

I dette indlæg giver vi vores synspunkt på brugen af personas, og hvordan det kan hjælpe dig til at blive en markesførings mester.

Så hvis du ønsker at forbedre dine skills kunde- og markedsførings mæssigt, så er du landet det helt rigtige sted.

Læs videre…

Forestil dig det her:

 

Du er så nyforelsket, at det kilder helt i maven.

 

Du har så meget på hjerte, at du sætter dig ned og skriver et kærestebrev.

 

Til din eneste ene.

 

Og når du er færdig med brevet, finder du den fineste konvolut frem.

 

Du giver brevet og konvolutten et personligt touch med lidt parfume.

 

Og så…

Adresserer du brevet:

“Til Hvem Dette Måtte Vedrøre”.

Arj… Vel?!

 

Men…

 

Det er faktisk det, du gør, når du laver indhold uden at have tanker for, hvem din modtager er.

 

Fordi du ikke arbejder med personas.

 

Skriv altid til ‘den eneste ene’, når du producerer indhold.

 

Når du arbejder med markedsføring (særligt content marketing), så skal du udarbejde personas.

 

Fordi du bliver knivskarp på, hvem du taler til.

 

Det er jo meget nemmere at målrette din markedsføring, hvis du taler til mennesker – og ikke til et ansigtsløst segment.

 

Personas giver dig en bedre forståelse for dine kunders behov, drømme, udfordringer, tanker, følelser – og ja, you name it. Jo bedre du kender din målgruppe, jo bedre bliver du til markedsføring (og salg).

 

Og jo bedre du er til det, jo mere succes får du med din forretning.

 

Det er [faktisk] meget simpelt.

 

Sådan kommer du i gang:

Den mest simple [og bedste] måde, du indsamler data om dine kunder på er: at tale med dem.

Ring til kunderne. Eller: kom væk fra skrivebordet og besøg dem. Arrangér et kaffemøde.

Spørg ind til:

  • Navn
  • Titel (arbejde)
  • Rollen på arbejdet
  • Demografi (alder, køn, uddannelse, civilstand, indkomstforhold)
  • Hobbier
  • Mål
  • Udfordringer
  • Værdier

Sæt ansigt på dine kunder

Du skal kunne se mennesket for dig. 

 

Pssst.

Lad mig afsløre det mest fantastiske værktøj til personas:

Makemypersona.com

 

Det eneste du skal gøre her, er at udfylde data om din målgruppe. Og så genererer værktøjet en persona til dig!

 

Som fx Marketing Maria her:

 

Marketing Maria Persona

(OBS: Nu har jeg jo ikke udfyldt informationer om Marketing Maria her. Havde jeg gjort det, så havde det også været udfyldt i dokumentet.)

Det her skal du gøre hver gang

Hver gang du udarbejder et stykke indhold, skal du tænke på din persona. Spørg dig selv:

  • Vil Marketing Maria kunne lide det her? (Eller: indsæt selv navnet på din persona _____)
  • Hvad gør det her stykke indhold for ______ (din persona)?
  • Hvordan reagerer han/hun, når han/hun ser det?

 

Vil du have din persona helt under huden, så kan du også printe din ham/hende ud – og hænge ham/hende op på væggen, så du aldrig er i tvivl om, hvem du taler til.

 

/ Amela

 

P.S. Kender du en, (der kender en), som kunne få gavn af MakeMyPersona-værktøjet eller dette blogindlæg?

 

Så del gerne blogindlægget.

Læs mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi tilbyder

Vi tilbyder

Om os

Om os

Kontakt os

Kontakt os