DEN ULTIMATIVE GUIDE TIL CONTENT MARKETING

CONTENT MARKETING GUIDEN

Content marketing hjælper dig med at trække uanede mængder af trafik til dit website. Og du behøver ikke være SEO ekspert for at lykkes med det. Med content marketing informerer du brugeren omkring dit produkt, inden brugeren træffer en beslutning om køb.

HVAD ER CONTENT MARKETING?

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.” Content Marketing Institute

Med content marketing skaber du værdi og relevans for dine brugere – med indhold. Formålet er at tiltrække potentielle købere, som søger information i din branche. Du får mulighed for at ruste dine besøgende til køb uden at opfordre direkte til køb. Det modsatte af content marketing er f.eks. canvas opkald, hvor du direkte forsøger at sælge til dine kunder eller leads.

EKSEMPEL: SÅDAN BRUGER E-CONOMIC CONTENT MARKETING

Virksomheden E-conomic udbyder et regnskabsprogram til virksomhedsejere. I stedet for at sælge deres produkt direkte, skaber de indhold på deres blog, KRAES-blog. Indlæggene handler ikke direkte om deres produkt (regnskabsprogrammet). E-conomic skriver i stedet indlæg om iværksætterhistorier og giver råd til erhvervsdrivende.

Deres indlæg er ikke salgsbudskaber omkring produktet. Tværtimod; E-conomic brander sig som en autoritet ved at skabe indhold og dele informationer, som deres mulige købere kan få glæde af.

OWNED, EARNED OG PAID MEDIA

Du kommer du ikke uden om owned, paid og earned media i content marketing. Owned, paid og earned media er kommunikationskanaler, hvor du kan skabe værdi med content marketing.

Owned media er din egen kommunikationskanal. Her skriver du indhold på din egen blog.

Paid media er en ekstern kommunikationskanal. Det kan f.eks. være en ekstern blog, som du betaler for at skrive på.

Earned media er også en ekstern kommunikationskanal. Earned media er en ekstern blog, som du gør dig fortjent til at skrive på. Du får henvendelser, fordi du er ekspert inden for branchen.

Med owned media skaber du indhold, som tiltrækker nye kunder til dit website. Med paid og earned media tiltrækker du kunder og modtager links fra eksterne hjemmesider.

DERFOR SKAL DU INVESTERE I CONTENT MARKETING

Du kan skabe succes for din forretning, hvis du investerer i content marketing. Vi har taget to eksempler på danske virksomheder, som i dag benytter sig af content marketing med succes.

Power Addict

Power Addict er en mindre producent af træningstøj- Virksomheden ligger i søgemaskinerne i konkurrence med store virksomheder som Bodystore, Bodylab og Loaded.

Power Addict bruger deres blog strategisk for at skille sig ud og tiltrække flere besøgende. Indlæggene er målrettet de søgninger, som deres målgruppe laver på Google.

I dag får Power Addict hundredvis af besøgende dagligt fra personer, som ønsker viden inden for træning og bodybuilding. Læs Power Addicts indhold på deres blog og artikeldatabase.

Power Addict´s succes med content marketing skyldes deres forarbejde med at finde søgeord, som deres potentielle kunder bruger.

Black Snow

Black Snow sælger skiudstyr. Black Snow hævder, at de tjener 5000 kroner i timen ved at lægge indhold ud, der skaber værdi for deres målgruppe.
For eksempel udarbejdede webshoppen en helpdesk-funktion. Her svarer de på deres kunders spørgsmål. Nu bliver Black Snow fundet på Google ved langt de fleste spørgsmål om skiudstyr.

Læs mere om casen om Black Snow.

SÅDAN GRIBER DU CONTENT MARKETING AN I DIN VIRKSOMHED

Den mest populære teknik er Skyskraber-teknikken (The Skyscraper Technique). Denne teknik bliver praktiseret af en af de mest kendte SEO-eksperter i verden, Brian Dean.Skyskraber teknikken består af 3 trin:

  1. Find ud af hvilke ord dine potentielle kunder søger på
  2. Producer bedre indhold end konkurrenten
  3. Nå ud til de rigtige personer

Brian Dean´s Skyskraber teknik er oprindeligt skrevet til amerikanerne. Derfor har vi tilpasset modellen, så den passer bedre til danskerne.

Læs den oprindelige skyskraber teknik fra Brian Dean her.

1. Find ud af hvilke ord dine potentielle kunder søger på

Du skal nu finde ud af, hvad dine potentielle kunder søger på. Til det kan du bruge værktøjet Rebutter Me. Du indtaster blot et søgeord i Rebutter Me, og værktøjet finder nu en lang række søgninger.

OBS: Vær opmærksom på at nogle af de søgeord, som forekommer i Rebutter Me, kan være kryptiske. Dem skal du ikke tage højde for.

Nu indsætter du alle fundne søgeord i Google Keyword Planner for at finde ud af, hvor mange søgninger, der er på søgeordet.

Tilføj gerne selv søgefraser eller søgeord, som du mener er relevante.

TIP: Undersøg hvilke informationssøgninger dine konkurrenter ligger højt på.

Når du har en lang liste med ord, finder du ud af, hvad din målgruppe søger efter. Klik på “hent søgevolumen” og sorter efter “gns. antal månedlige søgninger”.

Keywordp

Der er 210 søgninger på ordet “oxideret”. (Oxideret og rhodineret er fagtermer inden for smykkebranchen). Vi bruger “oxideret” som eksempel i guiden.

2. Producer bedre indhold end dine konkurrenter

Sådan gør du:

  1. Søg på “oxideret”.
  2. Kig på alle sider, som ligger på side 1 på Google.
  3. Lav en landingsside, der giver dig samme information som alle landingssider til sammen. Det betyder, at du skal lave en landingsside, som er bedre end alle konkurrenternes tilsammen.

Brug følgende 4 succeskriterier:

  • Skriv længere tekster

Det kan f.eks. være, at konkurrenterne i en tekst giver “5 tips til hvordan du oxiderer dine smykker”. Så kan du i stedet give 10 tips til dine læsere. På den måde gør du teksten mere omfattende, og du giver mere værdi til dine læsere. Sørg også gerne for at din landingsside indeholder flere ord end konkurrenterne.Vær up-to-date

OBS: Du skal aldrig gå på kompromis med kvaliteten af dine tekster. Så pas på med at bruge “tomme” ord for at gøre din tekst længere.

  • Vær up-to-date

Sørg altid for at du er opdateret inden for emnet. Dit indhold skal være mere relevant for læserne og up-to-date end dine konkurrenters.

  • Lav bedre design

Brug visuelle elementer. Din landingsside er mere brugervenlig og attraktiv, når du bruger billeder og grafik. 

  • SEO-optimer landingssiden

Din landingsside skal være SEO-optimeret.  Derfor skal du sørge for, at du overholder de forskellige on-page elementer inden for søgemaskineoptimering.

3. Nå ud til de rigtige personer

Nu skal du finde sider omkring din niche. Her kan det være en god ide at bruge Google:

Søger du på “intitle:oxideret” finder du sider, der handler om oxideret. Vil du gerne finde blogs, skal du søge på “inurl:blog”. Det er altid lettere at få bloggere til at linke til din hjemmeside – end at få links fra konkurrenterne.

Nu finder du en lang række domæner, som skriver om eller nævner vores keyword. Og du vil gerne have dem til at linke til din landingsside.

Her vil du typisk udforme en mail:

OxideretSend gerne din mail ud til alle bloggere, som er relevante for dig – eller har et relevant indlæg. Du kan måle værdien af bloggerens hjemmeside med værktøjet Ahrefs.

OPSUMMERING

Content marketing er kommet for at blive. Og der findes et hav af eksempler på, at det virker. Du gør klogt i at holde øje med, om konkurrenten måske allerede er i gang med at lave content marketing – og dermed allerede er et skridt foran dig?

Vi svarer gerne på spørgsmål, så send os en mail på support@seo-service.dk eller kommenter indlægget.

Ingen kommentar

Skriv en kommentar

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på Instagram